In mei 2010 is de Meetmethode tweetonige hoornsignaal op voorrangsvoertuigen verschenen, uitgebracht door TNO. Voorrangsvoertuigen dienen te zijn voorzien van een afwisselend toonsignaal, waarvan het geluidniveau voldoet aan de regeling optische en geluidsignalen 2009.
In de praktijk levert het meten van het geluidsignaal veel variatie op. In opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft TNO twee onderzoeken gedaan naar een verbetering in de meetmethode. De resultaten en daaruit volgende meetvoorschriften zijn samengevoegd in de richtlijn TNO-DV 2010 C129.
Bureau Geluid heeft meetsets samengesteld waarmee geluidmetingen volgens de richtlijn TNO-DV 2010 C129 eenvoudig kunnen worden uitgevoerd. Iedere meetset bevat naast het meetinstrument een 10 meter lange microfoonkabel, een speciale windbol conform de TNO richtlijn, een speciale microfoonbevestiging conform de TNO richtlijn en een gratis Excel bestand waarin de meetresultaten worden verwerkt die vervolgens in een rapportage kunnen worden opgenomen.
Wanneer u meer informatie wenst over de mogelijkheden in uw specifieke situatie, neem dan contact met ons op.